سینما شهر

وجود سینما باعث غنای فرهنگی شهرها می‌شود

اخبار سینماشهر ،
1403/02/29
وجود سینما باعث غنای فرهنگی شهرها می‌شود

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان راز و جرگلان درباره ضرورت وجود سینما در شهرها گفت: وجود سینما و مراکز فرهنگی مثل سینما می‌تواند باعث غنای فرهنگی آن شهر ‌شود؛ اگر مردم در وهله اول این موضوع را متوجه شوند خود به خود به سمت سینما خواهد آمد.

به گزارش روابط عمومی موسسه سینماشهر، شهرستان راز و جرگلان از شهرهای مرزی و شمالی‌ترین شهر استان خراسان شمالی، در نزدیکی شهر بجنورد قرار دارد؛ این شهر تنها دارای یک سالن همایش به نام «شهید رجایی» بود که در دهه 80 تاسیس شده بود. این سالن اخیرا به همت موسسه سینماشهر با تجهیزات به‌روز سینمایی برای نمایش فیلم مجهز شد. میثم آذری، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان راز و جرگلان درباره وضعیت فرهنگی و اقبال مردم این شهر به سینما گفت: مردم در این شهرستان با تنوع قومیتی و فرهنگی مختلفی زندگی می‌کنند. راز و جرگلان متشکل از سه بخش غلامان، راز و جرگلان است و اقوام ترکمن، ترک، کرمانج و تات در اینجا زندگی و به زبان رازی صحبت می‌کنند. این منطقه از لحاظ فرهنگی ظرفیت بسیار خوبی دارد، آداب و رسوم مردم منطقه غنی است و در خراسان شمالی به نگین گنجینه معرفت مشهور است. این شهر از لحاظ فرهنگی قدمت زیادی دارد و مردم آن در حوزه‌های فرهنگی و هنری و صنایع مختلف فعالیت دارند.

وی افزود: پیش از اینکه تجهیزات سینمای ثابت به این شهر بیاید عمده فعالیت‌های فرهنگی و سینمایی ما با اکران فیلم از طریق سینماسیار بود؛ طی 3- 4 سال اخیر بیشتر از ظرفیت سینما سیار استفاده کردیم و فیلم‌های مختلفی بر اساس رده سنی نوجوانان، جوان، و بزرگسال اکران کردیم. 

آذری با اشاره به اکران فیلم از طریق سینماسیار در شهرستان راز و جرگلان ادامه داد: سینما سیار سختی‌ها و محدودیت‌های خود را داشت، این شهرستان وسیع است و نمیشد سینماسیار را به بخش‌های مختلف شهر منتقل کنیم. همچنین اکران فیلم از این طریق سختی‌های زیادی داشت و افراد نمی‌توانستند آن‌طور که باید از نعمت سینما بهره‌مند شوند. 

وی ادامه داد: با پیگیری‌هایی که از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد انجام دادیم، تجهیزات سینمایی در شهرستان راز که مرکز این شهرستان است نصب شد و قرار شد بعد از این فعالیت‌های سینمایی خود را به صورت منظم داشته باشیم و برای مردم فیلم‌های به‌روز اکران کنیم. مردم از این خبر بسیار خوشحال هستند و مطمئنم بعد از افتتاحیه سینما استقبال خوبی از آن خواهد شد. 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان راز و جرگلان درباره این سالن سینما گفت: سالن‌آمفی تئاتر شهید رجایی در دهه 80 با ظرفیت 115 نفر تاسیس شد. این سالن مربوط به سالن‌های آموزش و پرورش منطقه است که ما به عنوان سینما از آن بهره‌برداری می‌کنیم. مدتی قبل از این سالن برای مراسم مختلف استفاده می‌شد. بهره‌بردار نیز مدیر همان کانون شهید رجایی است؛ تجهیزات سینمایی مربوط به این سالن نیز توسط موسسه سینماشهر نصب شده است. 

وی با بیان اینکه اکران سینماسیار در این سالن انجام می شد، افزود: پیش از این از اکران‌های سینما سیار بسیار استقبال می‌شد، حتی سینما سیار را در بخش غلامان و جرگلان نیز بردیم که در آنجا نیز بسیار استقبال شد. هنوز که سینما به صورت رسمی آغاز به کار نکرده مردم از ما پیگیری می‌کنند و زمان اکران فیلم‌ها را می پرسند.

آذری با بیان اینکه خود سینما و محصولات فرهنگی باید برای مردم تبیین شود، گفت: مردم باید لزوم پرداختن به سینما و فرهنگ را درک کنند تا ضرورت آن را حس کنند. وجود سینما و مراکز فرهنگی مثل سینما می‌تواند باعث غنای فرهنگی آن شهر ‌شود. اگر مردم در وهله اول این موضوع را متوجه شوند خود به خود به سمت سینما می‌آیند. متولیان فرهنگ باید زمینه را برای تغذیه فرهنگی مردم از طریق سینما ایجاد کنند و مردم هم به تبع آن به سمت سینما سوق داده می‌شوند.

وی افزود: باید بتوانیم سینما را در سبد فرهنگی مردم جای دهیم و مردم را به این سمت تشویق و ترغیب کنیم. این تشویق‌ها می‌تواند از طریق کتاب، تخفیف و ارائه فیلم‌های خوب صورت بگیرد. ما در حوزه سینمای ثابت تجربه چندانی نداریم با این حال امیدواریم راه اندازی این سینما به تجربیات ما اضافه کند و بتوانیم مردم را با سینما بیشتر آشنا کنیم. شهرستان رازو جرگلان جزو شهرستان‌های مرزی و محروم است امیدواریم بتوانیم در خرداد ماه با حضور مدیران ارشاد، استانی و نمایندگان مجلس این سینما را افتتاح کنیم.