سینما شهر

روایت وزیر ارشاد از شکل‌گیری ایده سینماکارت

اخبار سینماشهر ،
1403/05/13
روایت وزیر ارشاد از شکل‌گیری ایده سینماکارت

برنامه سینمایی «هفت»، با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به میزبانی بهروز افخمی به بررسی عملکرد سه ساله وزارت ارشاد پرداخت. یکی از محور‌های این گفتگو توسعه زیرساخت سینمایی و شکل گیری ایده سینما کارت بود.

به گزارش روابط عمومی موسسه سینماشهر؛ محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه سینمایی هفت گفت: ما بیش از ۹۵ درصد حکمرانی در همه بخش‌ها را به وزارتخانه بازگرداندیم. سالی که وزارت را گرفتم هزار و ۲۰۰ میلیارد بودجه وزارت ارشاد بود. به یاد دارم که در همان سال در روز سینما از رئیس جمهور شهید ۵۰۰ میلیارد برای کمک به صندوق هنرمندان بودجه دریافت کردم. سالی که در سینمافرهنگ از سینماداران تجلیل کردیم، آن زمان یکی از سینماگران به من گفت که آقای وزیر شما ما را از خاک بلند کردید. یعنی یک دوره رونق بسیار پردامنه داشتیم. امسال بودجه وزارت فرهنگ ۲۰ هزار میلیارد است و این عدد تقریبا ۵ برابر رشد صعودی داشته است.

افخمی مطرح کرد: شما در برنامه‌تان احداث سینماها داشتید و دیگر برنامه‌تان سینماکارت بود یعنی برگرداندن پول بلیت به کسانی که پول ندارند اما دوست دارند که فیلم ببینند و به نظرم ایده خیلی خوبی است و در جهت اهداف فرهنگی کشور ماست که هر ایرانی به جای تلفن همراه یا چیزهای دیگر در سینما وقتشان را سپری کنند. چطور این طرح را طراحی کرده و توصیه شما به وزیر بعدی چیست؟

وزیر ارشاد توضیح داد: ما با شهید جمهور مطرح کردیم که همانطور که برای کالاها یارانه خاصی درنظر می گیرند، می خواستیم برای کالاهای فرهنگی نیز این برنامه را اجرا کنیم. می خواستیم این برنامه را از تابستان ۱۴۰۳ اجرا کنیم و بودجه آن نیز تامین شده بود.

بهروز افخمی گفت: اینکه مردم در شهرستان ها بیشتر سینما می روند و مردم معمولی نیز سینما را کشف می کنند با همین طرح سینماکارت باید باعث شود که مردم واقعی به سینماها بیایند‌.

محمدمهدی اسماعیلی بیان کرد: زمانی که ما آمدیم گفتند همانطور که زمان روزنامه تمام شده و مردم در اینترنت دنبال خبر هستند، دوران سینما نیز تمام شده است. اکنون هر نماینده‌ مجلسی که به اتاق من می‌آید درخواست ساخت پلاتو یا سالن سینما دارد. ما اکنون با همین روند تا پایان امسال به ساخت هزار سالن سینمایی می‌رسیم. ترکیه که تقریبا جمعیتی مانند کشور ما دارد ۳ هزار سالن سینما دارد. زمانی که ما کارمان را شروع کردیم چین ۷۳ هزار سالن سینما داشت و امسال ۸۳ هزار سالن دارد.