سینما شهر

اثر محسوس افزایش سالن‌ها در کشور بر فروش فیلم‌ها / تدوین آئین‌نامه اکران فیلم‌ خارجی در مراحل پایانی است

اخبار سینماشهر ،
1402/01/19
اثر محسوس افزایش سالن‌ها در کشور بر فروش فیلم‌ها / تدوین آئین‌نامه اکران فیلم‌ خارجی در مراحل پایانی است

هاشم میزراخانی گفت: یکی از اهداف ما افزایش سالن‌های سینما است و در همین راستا در سالی که گذشت، ۱۸ سالن جدید ساخته شد، حدود ۱۳۲ سالن در سراسر کشور بازسازی شد و از بین آن‌ها ۶۰ سالن شروع به کار کرد.

هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر، با اشاره به مراجعه بالا برای اکران عید فطر چشم‌اندار خوبی را برای سال جدید سینمای ایران پیش‌بینی کرد و خاطر نشان کرد: امسال ما حدود ۵۰ درصد رشد مخاطب داشتیم و چیزی حدود ۹۸ درصد رشد درآمد سینما را پیش رو داشتیم.

وی یکی از دلایل افزایش مخاطب را شروع به کار ۶۰ سالن سینما در کلانشهر‌ها خواند و افزود: یکی از اهداف ما افزایش سالن‌های سینما است و در همین راستا در سالی که گذشت، ۱۸ سالن جدید ساخته شد و حدود ۱۳۲ سالن در سراسر کشور بازسازی شده که از بین آن‌ها ۶۰ سالن شروع به کار کرد. ولی جدای از این مساله همیشه فیلم خوب به حضور مخاطب می‌انجامد. چرا که طبق آماری که در دست است، شهریور سال گذشته اوج استقبال مخاطب در ایام محرم بود که هیچ فیلم کمدی هم روی پرده نبود. یعنی در نهایت این فیلم است که عنصر مهم حضور مخاطب در سینما است. امسال هم با چیدمان درست و حضور فیلم‌های متعدد در ژانر‌های مختلف به این مهم دست یافتیم.

٭٭٭ غالبا فیلم‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی در ایام نوروز فروش چشمگیری ندارند

میرزاخانی درباره حضور فیلم‌هایی، چون «بچه‌های طوفان» در چیدمان اکران نوروزی گفت: همه متقاضیان درخواست اکران فیلم را به شورای صنفی می‌دهند. برای ایام نوروز هم به دلیل حساسیت موضوع، سازمان سینمایی به جمع بندی اکران را به عهده داشت. نکته دیگر این است که معمولا در ایام عید چهار فیلم پرفروش را کنار هم قرار نمی‌دهند. چرا که از اکران قبل عید همچنان «چپ و راست»، «خط استوا» و «بخارست» را روی پرده داشتیم که با استقبال خوبی هم مواجه بود. به همین دلیل سازمان سینمایی بر آن شد در کنار این تعداد فیلم پرفروش و کمدی فیلم‌های دیگری هم در اکران نوروزی قرار دهد که مخاطب خاص را هم در نظر گرفته باشد.

او از وجود دیدگاه‌های مختلف درباره اختلاف قابل توجه فروش فیلم «فسیل» و «غریب» یاد کرد و خاطر نشان کرد: تجربه ثابت کرده است که ایام نوروز، فیلم‌های کمدی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد و این نشات گرفته از دغدغه مردم در این ایام است که بیشتر به دنبال تفریح هستند؛ لذا عمدتا فیلم‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی در ایام نوروز فروش چشمگیری ندارند. مگر استثنایی که در اسکار اتفاق ویژه‌ای برایش افتاده بود که در نوروز فروش شاخصی را ایجاد کرد. پس فروش بالای «فسیل» و تفاوت چشمگیرش با «غریب» خیلی اتفاق عجیبی نیست. همچنین این فیلم‌ها برای اقشار حرفه‌ای سینما است که این قشر خیلی در ایام شلوغی به سینما نمی‌روند و ترجیح می‌دهند در شرایط آرام تری فیلم ببیند. به همین دلیل امیدوارم در ادامه برای این فیلم‌ها اتفاق‌های خوشایندی بیافتاد و فروش خوبی داشته باشند. چنانچه طبق نمودار فروش، هم به شکل روزانه و هم در بازه زمانی یکم تا سیزدهم فروردین فروش سینمای اجتماعی هم نسبت به فیلم‌های گذشته رشد بهتری داشته اند.

٭٭٭ به دنبال اکران فیلم‌های شاخص سینمای جهان هستیم

میرزاخانی از تدوین آیین نامه اکران فیلم‌های خارجی خبر داد و خاطر نشان کرد: طبق این این آیین نامه که مراحل نهایی را سپری می‌کند تصمیم داریم با توجه به موافقت سازمان سینمایی در سال جاری بخشی از آثار شاخص سینمای جهان را اکران کنیم. ضمن اینکه ما بیشتر به دنبال این هستیم که با کشور‌هایی که به لحاظ فرهنگی با کشورمان در تعامل هستند همکاری داشته باشیم و فیلم‌های شاخص را اکران کنیم؛ که هم در آمدزایی خوبی برای فیلم‌های مهم خودمان باشد و هم تعامل دو طرفه‌ی مستمری باشد. کما اینکه انیمیشن «پسر دلفینی» در روسیه توانست رنگ پرده را ببیند و با مخاطب خوبی روبرو شد. محتوای فیلم اگر شاخصه‌های جذب مخاطب را داشته باشد و با معیار کشور مورد نظر را داشته باشد می‌توان روی این طرح مانور داد.

وی اکران فیلم سه بعدی را جزو اهداف مهم سینمای ایران ندانست و ادامه داد: از آن جایی که تولید محتوا برای سینما سه بعدی بسیار محدود است و فروش کمی هم دارد چندان مقرون به صرفه نیست و گیشه نمی‌تواند هزینه تولید را بدهد. در نهایت وفتی چرخه‌ی اقتصادی نداشته باشد تکثر هم ایجاد نمی‌شود. در دنیا هم به جز یکسری آثار شاخص؛ سینمای سه بعدی با جدیت پیش نمی‌رود. در کنار آن سالن‌های محدودی هم برای نمایش داشتیم به دلیل نبود محتوا جمع شده است. جدای از آن هدف ما بیشتر بالا بردن کیفیت سینما‌ها و امکانات پخش با کیفیت بالا است که این هم مستلزم تامین بودجه سنگین است.

میرزاخانی در نهایت با اعلام فروش روزانه سه میلیاردی برای فیلم «فسیل» سال خوبی را برای سینمای ایران پیش بینی کرد و گفت: با توجه به انیمیشن‌های خوب و فیلم‌های کمدی متعدد که پیش رو داریم تابستان پر رونقی هم برای سینما رقم خواهد خورد و امسال اتفاق‌های خوبی برای سینمای کشور خواهد افتاد.

منبع: خبرگزاری صبا